SUURET TEHTÄVÄT STRESSAAVAT 5+2 VINKKIÄ

Meille kaikille tulee sellaisa hetkiä jolloin edessämme olevat suuret tehtävät antavat ahdistuneisuutta sekä nostattavat stressi tasoamme. Pelko siitä ettei saa asioita tehtyä kasvaa ja sen myötä myös syntyy pelko epäonnistumisesta. Itselleni näin tapahtuu aika ajoin. Listasin ylös mitä itse teen tällaisessa tilanteessa ihan itselleni muistutukseksi ettei minkään asian tarvitse tuoda mukanaan suurta stressiä. Tällä postauksella tahdon muistuttaa myös sinua että stressin kanssa ei tarvitse elää ja sitä voi helpottaa monillakin asioilla. 

uusi1

STEP ONE
Yritä lopettaa panikoiminen. Tämä ei tee meille ollenkaan hyvää kun kohtaamme isompia tehtäviä. Tämä ylitsepääsemättömyyden tunne tuo sinulle ehdistuneisuutta, jonka jälkeen luot viivästyksiä tekemisiisi ja lopulta luovutat kokonaan asian suhteen. Muista siis hengähtää.

STEP TWO
Kerro itsellesi että pystyt tähän. Keksit kyllä suunnitelman, joka auttaa sinua eteenpäin. Muista vain kirjoittaa se ylös ja toteutaa se niin miten olet sen kirjoittanut. Tee parhaasi, sillä et voi muutakaan. Aina kun sinulle iskee paniikki ja pelko lue tämä teksti. Muistuta itseäsi miksi tämä tehtävä on saatava tehtyä.

uusi2

STEP THREE
Riko kaikki suuremmat tehtävät pienemmiksi. Esimerkiksi: Jos sinulla on koeviikko edessä; Mitä aineita sinun pitää päntätä? Mitä kirjoja sinun täytyy lukea? Minkälaisia muistiinpanoja sinun täytyy tehdä? Riko siis näitä suurempia tehtäviä niin olosi helpottuu. Nimittäin pienet tehtävät eivät tuo mukanaan niin suurta ahdistusta kuin suuret.

uusi3

STEP FOUR
Ota esiin kalenterisi, jotta voit oikeasti suunnitella mikä päivä ja kellon aika on sellainen jolloin teet jokaisen näistä tehtävistäsi. Kun aikataulutat nämä asiat niin muista myös pistää ylös tauot. 15-20 minuutin tauko joka kahden tunnin välein on se jota itse käytän. Kirjaa jopa ylös ne ajat jolloin et tee tehtäviäsi. On hyvä myös muistaa ettei kaikkea aikaa anna työlle tai opiskelulle. Ei edes kotona tehtäville siivouksille.

STEP FIVE
Muista myös kuntoilla. Oli se sitten 30 minuutin kävely hetki tai kotona tehty jooga harjoitus. Pieni urheilu stressin aikana auttaa sinua selventämään mielesi, terävöittämään jaksamistasi, se antaa saavuttamisen tunteen ja siten stressi helpottuu. Kuntoilu on hyvä laittaa juuri sille 15-20 minuutin tauolle, jonka laitat tehtäviesi välille. Vältä tauolla sarjojen katsomista ja netin selaamista, sillä silloin yleensä tauko venyy pidemmäksi. Tällöin tekemäsi suunnitelma kokee pienen takaiskun ja stressi voi tulla takaisin.

uusi4

VIELÄ PLUSSA VINKIT JOTKA KANNATTAA PITÄÄ MIELESSÄ
1. Aina kun olet aloittamassa tällaista pakollista tehtävää oli se sitten kokeisiin lukeminen tai tilaston luominen töihin, laita puhelimesi lentotilaan, aseta ajastin sille ajalle jonka olet suunnitellut työskenteleväsi tämän tehtävän kanssa ja sitten vain keskityt ainoastaan tähän tehtävään. Älä mieti kaikkea sitä, mitä sinun pitää vielä tehdä, vaan pidä ajatuksesi siinä mitä teet sillä hetkellä. Unohda kaikki muu kunnes ajastin piippaa.

2. Löydä pieniä asioita, jotka tuovat iloa näiden tehtäviesi aikana. Itselleni se on - jos olen kotona - yleensä kupillinen kahvia, eri väriset highllighter tussit ja hiljaa soiva musiikki taustalla, joka auttaa minua keskittymään. Koulussa taas ihmisten kanssa keskusteleminen, se kun saa olla niin pikku tarkka kuin haluaa käsittelyssä olevan kampauksen kanssa sekä se tieto että saamme kuunnella musiikkia jos ei ole oikeaa asiakasta.

uusi5

Voit ainoastaan tehdä parhaasi. Sinä tai kukaan muukaan ei voi odottaa sinulta sen enempää. Jos suunnittelet ja teet töitä ahkerasti tehdäksesi parhaasi sitten sinun ei pitäisi pistää kontollesi yhtään syyllisyyttä tai häpeää lopputuloksesta. Heitä vaatimuksesi tai odotuksesi narikkaan ja yritä vain parhaasi. Kaikki elämässä on joko siunaus tai opetus. Mikä tahansa viikko voi olla stressaavampi kuin toinen, mutta nuo viikot yleensä opettavat meille miten käsitellä tällaisia asioita, kuinka potkia epäonnistumisen pelkoa persuksille, kuinka muuttua järjestelmälliseksi ja miten keskittyä. Vaikka se ei menisi niin kuin toivoit; aurinko nousee, tulet olemaan kunnossa, elämä jatkuu ja se kyllä johdattaa sinut juuri sinne missä tahdotkin olla.

Luota vain siihen ja anna palaa!

xoxo
Paula

10 kommenttia

  1. Mielestäni tosi hyvä postaus, sopii ehkä koululaiselle paremmin :) jotenkin töissä ei ehdi stressata ja ne hommat odottaa aina seuraavana päivänä kuitenkin, normaalisti ilman deadlineja, mutta koulussa ne projektit ja tehtävät pitää tehdä johonkin mennessä!

    Finnlandsnorsk

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Juu nää vinkit ehkä enemmän sopii opiskeluun. Yritin tehdä noista sellaiset joista olisi myös apua työssäkäyvillekin, mutta itse kun en ole montaa tuntia elämässäni vielä käyttänyt työn tekoon niin oli hiukan vaikeaa antaa vinkkejä :p

      Poista
  2. Voi kuinka kivasti tehty postaus! Ihanat kuvat myös! Tässä oli kyllä hyviä juttuja ja loppu oli niin rohkaiseva :)

    VastaaPoista
  3. Erittäin mielenkiintoinen postaus, ja kauniit kuvat♥ + Aivan upea banneri!♥

    http://jasukuvaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Siis anteeks mutta heitän tähän ihan mihinkään liittymättömän kommentin, mut mä en vaan kestä miten ihania nää sun bannerit on! ♥ tää tänhetkinen on ihan mun lemppari :D

    Sanna / pannariblogi.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos :D Toi on myös munki lemppari bannereista mitä oon saanu väkerrettyä

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Kiitos, toivottavasti niistä on jotain apua :)

      Poista

Pidetään kommentit jooko siisteinä, kiitos ♥