AJATUKSETKIN TARVITSEVAT TAUON

headspace

"It's normal for your thoughts to wander. Simply try to take a step back and appreciate having a little headspace."

Meditointi on asia jonka joskus tunsin todella turhaksi. "Sehän on vain hengittelyä." On se kuitenkin paljon muutakin. Meditoimalla opettelemme keskittymään hetkeksi muuhun kuin miljooniin ajatuksiin, jotka päässämme pyörivät. Se ei ole oppimista pääsemään eroon ei kaivatuista ajatuksista, vaan kuinka elää jokaisen mietteen kanssa. Tässä postauksessa kerron hiukan miksi aloitin meditoimisen, miten se on minua auttanut ja mikä on "Headspace".

meditointi1

Mietin todella pitkään viime vuoden loppu puolella että pitäisikö tämä meditointi ottaa osaksi rutiiniani. Olin jo ehtinyt törmätä tähän puhelimeen ladattavaan sovellukseen nimeltä "Headspace", mutta tuhahdin vain tälle idealle ja jätin sen ideaksi. Yhtenä yönä heräsin huomaten päässäni olevan niin paljon ajatuksia että säikähdin. Pelästyin sillä ajatuksia oli niin monta että ne tuntuivat todelta ja ympärilläni olevat asiat - sänky, tikittävä kello, jopa Rille - tuntuivat epätodellisilta. Hätäännyin, herätin Rillen ja hän käski vain hengittämään. "Keskity ääneeni ja hengitä. Sisään ja ulos. Sisään ja ulos. Älä ajattele mitä ympärilläsi on vaan keskity ääneeni", hän ohjeisti. Tunne oli kamala, mutta sain ajatukseni kasaan sekä itseni rauhoittumaan. Tämä kokemus sai minut aloittamaan meditoinnin.

meditointi3

Minulle tulee aina välillä öisin tai iltaisin näitä samanlaisia "trippaavia" tilanteita ajatusteni kanssa. Tuo oli kuitenin pahin niistä. Seuraavana aamuna latasin sovelluksen ja aloin tutustumaan siihen. Headspace on sovellus jossa on ihan perus meditaatiota ja esim. aamuihin, iltoihin tai vaikka ahdistukseen soveltuvia ohjeistuksia. Basic on ihan ilmainen, mutta nämä muut sitten kuuluvat siihen kuukausi pakettiin, joka maksaa 12,99€ kuukaudessa tai voi maksaa suoraan vuoden tilauksen joka on 94,99€. Kohtaukset ovat vähentynteet, mutta ahdistuneisuus ei niinkään. Ahdistuneisuudesta on kuitenkin hirveän vaikea päästä eroon ja ymmärrän sen. Pikku hiljaa jokaisen meditointiharjoituksen myötä opin kuitenkin elämään sen kanssa ja osaan rauhoittua noiden ajatusten putkahtaessa mieleen.

meditointi5

Meditoinnin voi änkeä mihin tahansa vaiheeseen päivässään, mutta itse olen nähnyt sen parhaaksi aamuihin. Kuten sovelluksessakin suositellaan. Itse saat myös päättää meditoitko 3, 5 vai 10 minuuttia, joten aamuisin ei tarvitse edes yrittää änkeä paljoa lisä minuutteja meditoinnin vuoksi. Nousen itse sängystä, pesen hampaat ja laitan kahvia tippumaan. Kahvin tippuessa teen oman meditoimiseni. Se on hyvä tapa aloittaa päivä. Mieli tuntuu kirkkaammalta ja ajatukset selkeämmiltä. Päiväkin tuntuu sujuvan paremmin kun herätessä on heti päässyt sopuun omien ajatusten kanssa. Tässä vielä muutama oman meditointini kautta tullut oivallus;

meditointi4

"Meditation isn't about getting rid of your thoughts. It's about learning how to be at ease with them."

Ensimmäisen meditointi harjoittelun puolessa välissä helpottava ajatus siitä että oppisin pääsemään eroon inhottavista ajatuksista syntyi mieleeni. "Jes nyt pääsisin eroon kaikisita inhottavista, ahdistavista ajatuksista!" Tätä varten meditointi ei kuitenkaan ole, sillä luomme jatkuvasti inhottavia, ahdistavia, masentavia ja surullisia ajatuksia. Meditointi auttaa elämään niiden kanssa ja ehkä jopa myös opettaa kuinka rauhoittua ahdistavien ajatusten vallatessa koko mielen. Itselleni iskee vähän väliä pieniä ja suurempiakin ahdistuskohtauksia. Meditoinnin aloittamisen jälkeen olen osannut rauhoittaa itseni. Kerran kohtaus iski keskellä katua, kouluun mennessäni. Aloin vain hengittämään syvään nenän kautta sisään, suun kautta ulos ja laskin hengitystäni samoin kuin meditointi harjoituksessa ja jatkoin kävelyä. Meditointi ei ole siis vain istumista ja hengittelyä. Se on mielen harjoittamista ja siihen paremmin tutustumista.

meditointi7

"Ultimately, there is only one thing that creates tension during meditation: wanting things to be different than they are."

Kaikki jotka aloittavat meditoinnin yleensä haluavat jotakin siitä meditoinnista. Yleensä se on yritys päästä eroon niistä ei toivotuista ajatuksista. Meditointi ei kuitenkaan edes harjoita ajatusten erittelyä ja poistoa. Meditoidessa keskitytään siiheen hetkeen eikä ajatella ollenkaan. Välillä syntyy joku ajatus, joka vie mennessään, mutta sitten täytyy vain vetää itsensä takaisin meditointiharjoitukseen. Meditoinnilla voi hakea apua ajatusten kasaamiseen, mutta se ei auta muuttamaan niitä paremmiksi. Se voi auttaa ymmärtämään, mutta se ei poista sen ajatuksen tuomaa tunnetta. Opit elämään sen kanssa, hyväksymään sen.

meditointi6

"Pause for a moment and notice how you feel right now."

Unohdamme todella usein antaa aikaa itsellemme, mutta vielä harvemmin unohdamme että joskus ajatuksetkin tarvitsevat tauon kaikesta. Joskus kaikki se stressi ja ahdistuneisuus johtuu siitä että päässämme on liikaa ajatuksia, huolia ja murheita. Kerran päivässä olisi hyvä istahtaa vain alas ja antaa ajatusten levätä. Antaa pään olla hetken tyhjä. Mielemme kokee enemmän taakkaa kuin tajuamme. Aikuistuessa niitä kasaantuu enemmän kasvavien velvollisuuksien myötä ja kaikki eivät osaa niihin varautua. Joskus on siis vain hyvä istua alas ja hengittää. Sitä prosessia ja kehitystä meditoinnin aikana ei saisi edes miettiä. Pitäisi vain nauttia siitä hetken paussista.

meditointi8

"We are not our thoughts and we are not our emotions. If we can learn to experience the mind in this way, then we are free."

Se mitä tunnemme ei luo meistä meitä, vaan me luomme tunteemme. Me luomme ajatuksemme. Meidän oma historiamme luo meidät. Muokkaudumme koko ajan. Sinäkin olet täysin erilainen kuin vuosi sitten, jopa hiukan erilaisemmaksi muokkautunut kuin mitä olit kuukausi sitten. Se mitä pelkäämme ja vihaamme, rakastamme ja iloitsemme johtuu menneisyydestämme. Emme voi syyttää ajatuksiamme ahdistuksestamme, mutta emme myöskään menneisyydessä tapahtunutta joka sen aina laukaisee. Meditoinnin avulla opimme ymmärtämään tarkemmin ajatuksiamme ja niiden alkuperää. Kun löydät pelkosi, vihasi alkuperän opit lopulta hyväksymään sen ja kasvat ihmisenä. Olet silloin parempi kuin eilinen sinä. Tärkeintä on siis se miten suhtaudumme ajatuksiimme ja kuinka myönnämme niiden häiritsevän meitä. 

meditointi2

Meditointi on asia joka toimii kaikilla, mutta vain he pääsevät siinä eteenpäin jotka eivät kyseenalaista miten se toimii. Meditoinnin tarkoitusta ei kuuluu ymmärtää, sillä siinä ei kuulu ajatella ollenkaan. Siksi varmasti moni naurhataa ivallisesti kuulessaan jonkun harjoittavan meditointia. Hän ei itse ymmärrä miten se toimii. Mitä meditoinnissa kuuluu tehdä, jotta tekisi sitä oikein? Täytyykö istua tietyllä tavalla? Olla täydellisessä hiljaisuudessa? Onko sille oikea aika ja paikka? Mitä saan ja mitä en saa ajatella? Oli ajatuksesi minkälaiset tahansa meditoinnista tahdon sinun tekevän nyt näin; Ota mukava asento. Istu tai käy vaikka makaamaan. Voit sulkea silmäsi jos tahdot. Hengitä nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Laske hengityksesi ja tullessasi kymmeneen aloita alusta. Keskity samalla siihen kuinka keuhkosi laajentuvat ilmasta ja tyhjentyvät. Tee tätä niin kauan kuin tahdot ja vastaa kysymykseen; Löysitkö jännitteitä vai olitko jo ennestään rentona? Oli lopputulos mikä tahansa muista, kumpikaan ei ole oikea tai väärä. Tärkeintä on se että istuit alas, hengitit ja annoit ajatuksillesi tauon.

Oletko itse koskaan kokeillut meditointia? Mitä mieltä itse olet meditoinnista?

xoxo
Paula

8 kommenttia

  1. Tää on tosi hyvä ja kattava postaus! Itekki aloitin tämän vuoden puolella meditoinnin ja siks oli mukava lukea sun ajatuksia siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla että oot tota mieltä :D

      Poista
  2. Tosi hyvä ja mielenkiintonen postaus! Ite oon meditoinnut viimeiset 2 vuotta, ja voin sanoo että se on oikeesti yks järkevimmistä asioista mitä oon koskaan päättänyt kokeilla!
    https://craftsandlemontea.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi meditointi on ollu kyl tosi hyvä päätös :D

      Poista
  3. Sul on ollut viime aikoina ihan älyttömän hyviä postauksia, ja tää on taas yks mistä tykkään superisti ^_^ Mä oon pitkään miettinyt meditoinnin aloittamista, mut iiihan vielä en oo saanut aikaiseksi. Ehkä kyllä pitäis, koska mun ajatukset käy koko ajan hirveetä vauhtia - lepo vois tehdä niille hyvää :D

    ♥: Linda/Revontulipalo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi ihana kuulla että oot tykänny! :3 Suosittelen ainakin kokeilemaan. Kannattaa kokeilla vaikka viikon haasteena. Yhelläkin kerralla voi huomata jonkin näkösiä eroja, mut mulla meni pari päivää ennen ku huomasin oikeesti muutosta omissa ajatuksissa

      Poista
  4. Mäkin olen alkanut ottamaan meditoinnin osaksi arkirutiinia, ja erityisesti juuri ennen nukkumaanmenoa yritän meditoida. Tekee muuten ihmeitä koko seuraavalle päivälle, asioita ei jotenkin ota liian vakavasti ja elämä tuntuu etenevän omalla painollaan. Toisin oli ennen meditointia – olin ihan järkyttävä sykkivä stressipallo ja kaikki poikkeukset normista aikataulusta aiheutti ahdistusta. Hyvä, kun puhut näin tärkeästä aiheesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen eron stressitasossa huomaa kyllä kun meditoi. Huomaa ettei ajattele niin massiivisesti asioista joka saisi panikoimaan.

      Poista

Pidetään kommentit jooko siisteinä, kiitos ♥