LUPAUKSET, TAVOITTEET JA PRIORITEETIT VUODELLE 2018

kaakao2

2017 vedellessä viimeisiään annoin muutaman vinkin siihen kuinka saada ne omat lupaukset toteutumaan tänä vuonna. Ehkä pikemminkin niitä voisi sanoa tavoitteiksi. Itse ainakin luokittelen lupauksen sellaiseksi jota työstetään koko ajan ja jonka voi lopettaa koska vain. Esimerkkinä lupaus ettei syö karkkia vuoteen. Tavoite puolestaan on sellainen joka vaikuttaa koko elämään. Tässä postauksessa jaan teille siis minun lupaukseni ja tavoitteeni tälle vuodelle sekä mitkä ovat minun prioriteetteja.

kaakao4

kaakao3

LUPAUKSET
  • Vähemmän stressausta -  Mitä enemmän päiviä elän huomaan kuinka paljon oikeasti stressaan suurista sekä pienistäkin asioista. Tahdon siis vähentää stressaamistani, mutta pelkkä päättäminen ei auta. Stressiin lieventämiseen ajattelin aloittaa meditaation ja joogan. Meditaatio auttaa enemmän mielen sopukoissa oleviin ongelmiin, mutta kyllä se joogakin rentouttaa. Minua kiinnostaisi myös todella paljon saada käsiini kirja nimeltä Living a Life of Awareness; Daily Maditations on the Toltec Path joka on don Miguel Ruiz:n teos. Netissä shoppailu ei ole kuitenkaan lempijuttuni, joten olen näin alku vuonna tutustunut "Headspace" nimiseen sovellukseen jonka saa puhelimeen. 
  • Kokkaa enemmän - Muutakin kuin uunissa lämmitettyjä pakastepitsoja tai pannulla paistettuja lihapullia. Osaan tehdä ruokaa todella hyvin, vaikken sitä usein teekään. Siksi juuri lisää omia kokkauksia. Ne ovat muutenkin parempi valinta kuin kaupan valmisruuat. Tahdon myös pitää kerran viikossa yhden päivän jolloin teen ainoastaan vegaani ruokaa.
  • Vietä enemmän aikaa perheen ja ystävien kanssa - Vaikka kaikki asuvatkin aika vieressä niin näen ystäviäni todella vähän ja samoin myös äitiäni. Hänen kanssaan tosin puhun todella paljon puhelimessa. Ystäviäni näin viime vuonna liian usein alkoholin merkeissä, joten yritetään tänä vuonna tehdä ajasta enemmän sellaisia kuin yläasteella ja lukiossa. 
  • Ole optimistinen - Masentuneisuutta on ollut todella paljon ilmassa. Viime viikollakin halusin käydä ostamassa uuden bujon, mutta matka kotoa juna-asemalle melkein esti minua lähtemästä. Olen aina vihannut sitä metsäreittiä jonka kuljen. Se on kuitenkin nopein tapa päästä asemalle. Toivoisin sen meditaation vaikuttavan tähän ahdistuneisuuteen ja masennuksen tunteeseen sekä enemmän optimistisena olemiseen. Olen aina ollut se pirteä tyyppi ja tahdon olla sitä.

kaakao6

kaakao1

TAVOITTEET

1. Lähetä kirja kustantajalle ja ehkä jopa julkaise // Olen saanut jo valmiiksi kaksi kirjaa, jotka tosin kaipaavat puhtaaksi kirjoittamista. Tarkoitus olisi saada ensimmäinen kirja puhtaaksi maaliskuuhun menessä ja silloin myös kustantajalle. Toisen kanssa tulee menemään kauemmin, sillä sen juoni on hiukan monimutkikas ja kaipaa todella paljon selittelyjä. Mutta vuoden loppuun menessä molemmat olisi tarkoitus saada kuitenkin kulkemaan jo maailmalla.

2. Aloita terveellisempi elämä // Paremmin tämän voisi kenties sanoa että lopeta laiskottelu. Olen aina ollut todella laiska, mutta vain sen vuoksi ettei minulta koskaan odotettu oikein mitään urheilullista "uraa". Toisin sanottuna harrastusta. En ole koskaan siis oppinut siihen, mutta näin parikymppisenä olisi ehkä hyvä tehdä muutakin kuin antaa takapuolesta jäädä kuvio omaan sohvaan. Sali, juokseminen, jooga, tanssi ja terveellisempi ruokavalio olisi nyt ne jotka yritän aloittaa tänä vuonna.

3. Kirjoita joka päivä // Stephen King on suositellut että sata sanaa päivässä. Minulta tulee aika helposti enemmänkin, mutta se on kuitenkin se tavoite. Joka päivä ainakin 100 sanaa. Oli se sitten blogitekstin tai tarinan muodossa. Kirjoittajana tahdon kuitenkin kehittyä ja se tekee hyvää lukihäiriölleni.

4. Aloita taas piirtämään // En ole oikeastaan piirrellyt sen jälkeen kun Rillen tapasin. Paitsi viime kesänä innostuin jälleen maalaamisesta. Piirtäminen oli sellainen juttu jota tein aina silloin kun kaverit olivat muualla eikä ollut mitään tekemistä. Piirsin jopa omia sarjakuvia, jotka ovat minulla tallella. Kun tapasin Rillen aikaa ei jäänyt piirtämiselle, sillä teimme kaikkea muuta. Tänä vuonna pistän itseni taas piirrustukseni pariin. En sitä taitoa tahdo kuitenkaan kadottaa iän myötä.

5. Lopeta maitotuotteiden käyttö // Katsoin vuoden lopussa "Cowspiracy" dokumentin, joka sai minut miettimään vegaaniksi muuttumista. Yhdessä yössä mikään ei kuitenkaan tapahdu, joten tämän vuoden tavoitteeksi olisi lopettaa kokonaan maitotuotteiden käyttö. Sitä olen muutenkin harkinnut, sillä olen enemmän ja enemmän ollut sitä mieltä ettei lehmän maito kuulu ihmisen nautittavaksi. Tämä dokumentti sai minut enemmän vakuuttuneeksi siitä etten tahdo enää niitä syödä. Niiden lopettaminen on kuitenkin vaikeampaa, sillä Rille on kuitenkin olemassa. Hän ei näe siinä mitään järkeä enkä lähde ala hänen päätään kääntämään. Hänen kehonsa hänen valintansa, minun kehoni minun valintani.

6. Paranna laatua somessa // Eli youtube videoiden kuvauspaikkoja ja aiheita sekä blogin ja instagramin kuvia. Aina välillä minulla on tullut blogin kuvista fiilis että niitä ei olisi pitänyt julkaista. Nyt päätin etten aio julkaista koko postausta elleivät kuvat miellytä silmää. Se ei haittaa vaikka yksi päivä jäisi välistä tai postaus tulisi myöhässä. Tärkeintä on se että pidän itse siitä miltä postaus näyttää. Samoin pätee muuallakin somessa. Sellaisesta ns. hutiloinnista tulee vain olo että ei yritä kunnolla vaan että tarkoitus olisi saada vain jotain ulos sovittuna aikana. Mitään sidoksia en ole kuitenkaan vielä tehnyt minkään suhteen. Paitsi perjantaipostuasten.

kaakao7

kaakao8

PRIORITEETIT
  • Terveys - En ole oikeastaan koskaan omaa terveyttäni ja hyvinvointia sen kummemmin ajatellut, sillä koskaan minulla ei ole mitään hätää ollut. Olin todella useasti sairas lapsena ja ravasin vähän väliä lastenklinikalla, mutta en silti koskaan ollut hengenvaarassa terveyteni. Se että tilaan mieluummin pitsaa kotiin kuin käyn kaupassa on herättänyt minut huolehtimaan tästä aiheesta. Se ei ehkä ulospäin näy, mutta kammoksuttaa hiukan ajatus että miltä näytän sisältä viiden vuoden päästä jos tällainen meno jatkuu.
  • Perhe ja ystävät - Perhe tulee aina ensin ja sitten ystävät, mutta nämä kaksi ovat silti rintarinnan vierekkäin. Taidan tänä vuonna tosin antaa enemmän aikaa omille ystävilleni kuin Rillen. He ovat saaneet minulta niin paljon huomiota. Rillekin arvostaa sitä että saa itse olla välillä ilman minua omien ystäviensä kanssa. 
  • Minä - En ole koskaan oikein antanut itselleni mitään, sillä olen kulkenut muiden perässä heidän varjonaan. Tahdon laittaa itseni tähän listaan silti vasta perheen ja ystävien jälkeen sillä kyllä ne ovat minua tärkeämpiä. Joskus pitää kuitenkin myös itseään miettiä
  • Minun ajatukseni - En ole myöskään antanut tilaa omille ajatuksilleni pääni ulkopuolella. En tiedä mistä se johtuu että näen aina todella ilkeitä ilmeitä kun olen eri mieltä jostain, mutta tänä vuonna en tule astumaan kenenkään puolelle ellen ole samaa mieltä. Jos olen täysin eri mieltä niin kerron sen. En tahdo enää olla hiljainen ja muita myötäilevä. Tämän olen päättänyt aikoja sitten, mutta nyt on aika laittaa se oikein listalle. 

Minkälaisia lupauksia, tavoitteita ja prioriteetteja sinulla on vuodelle 2018?

xoxo
Paula

10 kommenttia:

  1. Ihan älyttömän hyvä lista! Tuo sun kirjajuttu alkoi kyllä kiinnostamaan, ootko ikinä puhunut siitä enempää (eli onko mulla jäänyt sitä käsittelevät postaukset lukematta, vai eikö niitä ole)? Olisi kiva kuulla aiheesta lisää :)

    Mun ainoa uudenvuodenlupaus on se, että en laihduta. Vaikka kuinka häät lähestyisivätkään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :D Oon joku pari kertaa - muistaakseni - ohi mennen asiasta maininnu, mut en silleen isosti asiasta puhunu. Voin kyllä aiheelle tehdä oman postauksen :D

      Poista
  2. Eau, toivottavasti kirjan kanssa pääsisit pian tavoitteeseen! Toi on hienoa, jos on tollanen harrastus jossa sulla olisi mahdollisuus päästä julkaisemaan omaa tekstiä. Mun mielestä on hyvä eritellä tavoitteen ja lupauksen erot. Mullakin oli viimevuoden "uudenvuoden lupaus" kuitenkin tavoite parantaa elämäntavat ja se on kyllä kokoelämän tavoite, eikä vain hetkellinen lupaus :)

    www.finnlandsnorsk.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin asiaa jo viime vuonna, mut en saanu itteäni tekemään asian eteen mitään. Jäi harmittamaan joten yritän nyt oikeasti tehdä kirjan eteen jotain. Elämäntapoihin liittyvät lupaukset on kyl sellasia joita ei voi noin vaan perua. Niillä kun tarkoitushan on yrittää muuttaa elämä kokonaan parempaan suuntaan eikä vaan hetkellisesti.

      Poista
  3. Kiva postaus ja hyviä tavoitteita oot mietiskellyt tälle vuodelle. :)
    Mun oli itse asiassa tarkoitus olla tekemättä mitään lupauksia tai tavoitteita tälle vuodelle, mutta oon nyt kuitenkin kolme sellaista pohtinut ja ajattelin just alkaa kirjoittaa postausta. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on monesti käyny niin et päätän olla tekemättä lupauksia kunnes sit kuitenkin teen yhen ja toisen ja kolmannen xD

      Poista
  4. Ihania nää sun kaikki tavoitteet ja lupaukset ja kaikki. Munkin pitäis stressata aika paljon vähemmän kuin mitä syksyllä tein, ja kirjoitinkin tän lupauksen mun bullet journaliin muistutukseksi. Ja wohoo, kaks kokonaista kirjaa! Toivottavasti vähintään toinen (mieluusti molemmat) menee kustantajille läpi ni pääsen lukemaan ne :D

    ♥: Linda/Revontulipalo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin tuli syksynä ihan liikaa stressattua, joten nyt pitää kyllä vähentää sitä.
      Toivottavasti edes toinen pääsisi läpi. Yritän hioo ne mahdollisimman hyviksi :D

      Poista
  5. Vau kuinka hyviä juttuja tässä on, oot kyllä miettiny ihan perinpohjaisesti! Jospa saisit molemmat kirjasi lähetettyä kustantajalle. Tosi mahtavaa, että uskallat jahdata unelmiasi! Ite oon elokuusta lähtien vähentäny maitotuotteiden käyttöä ja toisaalta se on helppoa ja toisaalta vaikeaa. Perustuotteita, kuten kermaa, saa helposti kasvisversiona, mutta jos haluaa ihan pikkutarkaksi mennä, niin maitoa löytyy myös joistain dippijauheista. Tsemppiä sulle koko vuoteen sun lupausten ja tavoitteiden saavuttamiseksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :3 Pikku askelin luovun maitotuotteista, ku eihän mikään yhdessä yössä tapahdu. Kahvikin maistui niin oudolta mantelimaidon kanssa. Siinä menee noin kymmenen kertaa ennen ku makuaistit tottuu uuteen makuun.

      Poista

Pidetään kommentikenttä siistinä, kiitos ♥

Viimeisimmät postaukset